Pre-audit

Er komt een accountantscontrole voor uw onderneming aan. U heeft een lijst ontvangen met aan te leveren stukken en er worden vragen gesteld waar u antwoord op moet geven. Onze audit en assurance afdeling neemt u deze voorbereiding uit handen.

Bij het juist aanleveren van de stukken, komt veel kijken. Onze audit specialisten hebben veel ervaring op het gebied van controles en weten precies wat ze te doen staat om voor u aan de vereisten te laten voldoen.

Het kost veel tijd om de vereiste stukken te verzamelen en zodanig in orde te maken, dat zij voldoen aan de accountantscontrole. Door dit uit handen te geven hoeft u niet zelf op zoek. Daarnaast kunnen er veel zaken op u afkomen die u wellicht nog niet eerder bij de hand heeft gehad.

Wanneer u de audit door ons laat voorbereiden bent u verzekerd van een soepele controle. Wanneer u dit proces eenmaal heeft doorlopen, behoudt deze pre-audit ook in de toekomst zijn waarde voor uw onderneming.

wat is een pre audit?

Een goede voorbereiding is essentieel voor een soepele jaarafsluiting of voorbereiding voor een subsidiecontrole. U ontvangt vaak voor aanvang van een controle een op te leveren stukkenlijst. Onze pre-audit dienstverlening zorgt ervoor dat uw financiële administratie ‘controle gereed’ is en dat alle benodigde stukken aanwezig zijn voordat de externe accountant aan de slag gaat met de controle van uw jaarrekening of subsidieverantwoording. Dit voorwerk, dat vaak het grootste deel van de tijd in beslag neemt, voorkomt onnodige vertragingen en extra kosten tijdens de daadwerkelijke audit.
Op het moment dat de controlerende accountant dan met de daadwerkelijke controle aan de slag gaat, zal dit proces soepel verlopen.  

Hoe verloopt een pre audit?

Op het moment dat u besluit onze hulp in te schakelen ter voorbereiding op een controle, maken we een afspraak om bij u langs te komen. Samen bekijken we wat er moet gebeuren en wat er al is. Vervolgens gaan we vanuit uw kantoor of vanaf onze eigen werkplek voor u aan de slag. Tijdens het gehele proces houden we u op de hoogte van de voortgang.

Voordelen voor uw onderneming

Uw medewerkers zijn dag in dag uit bezig uw administratie op orde te houden. Op het moment dat er een controle moet worden uitgevoerd, vergt dit extra inspanning en tijd van uw medewerkers en worden vooraf diverse documenten en (complexe) specificaties opgevraagd. Wanneer u deze expertise niet zelf in huis heeft of onvoldoende tijd voor kan vrijmaken, kan Mulderij & Partners u in het gehele proces ondersteunen en ontzorgen. Dat levert naast de tijdswinst ook een efficiëntieslag op. Ook voor de toekomst bent u namelijk beter voorbereid, doordat wij uw administratie ‘controle-klaar’ maken.

Voor het eerst controleplichtig

Is uw onderneming voor het eerst controleplichtig en wilt u hier meer over weten, lees dan ook eens dit artikel op onze website. We vertellen u daar alles wat u moet weten over de controleplicht.

Mijn onderneming wordt controleplichtig

Versnelde doorlooptijd van de controle

Met een goed voorbereid dossier verloopt de controle sneller

Vermijden van tekortkomingen of fouten in de oplevering

Fouten, inconsistenties of onvolledigheden in de oplevering worden tijdig gesignaleerd en gecorrigeerd wat ten goede komt aan de doorlooptijd van de controle en belasting van medewerkers

Geen verstoringen van interne processen

Uw interne financiële processen en procedures blijven ongestoord doordat medewerkers maximaal worden ondersteund bij de oplevering en het vertalen van de vragen van de accountant naar concreet op te leveren informatie

Kostenbesparing

Een volledig dossier voorkomt extra werk en kosten voor de accountant, wat kan leiden tot aanzienlijke besparingen

Stefanie Bijl

Directeur audit en assurance

  • 0528 23 23 23
  • s.bijl@mulderijenpartners.nl