Bij Mulderij & Partners klopt het plaatje – Vincent Blokzijl
Veel accountants beginnen hun opleiding met een duidelijk beeld voor ogen: ze willen ondernemers écht verder helpen, hun kennis inzetten om het verschil te maken en zich blijven ontwikkelen in een vak dat ertoe doet. Klinkt als een prachtig vak, toch?
In de praktijk hebben accountants echter ook te maken met strakke kaders waarbij het werk van een relatiebeheerder wordt afgebakend, druk op uren en (met name aan het begin van de carrière) beperkt klantcontact. Dit zorgt ervoor dat de oorspronkelijke motivatie naar de achtergrond verdwijnt.
Vincent maakte na veertien jaar de overstap naar Mulderij & Partners. Een bewuste keuze, gedreven door zijn wens om dichter bij de klant te staan, meer invloed te hebben op het werk en zelf richting te geven aan zijn groei. Zijn verhaal laat zien wat er gebeurt als je weer kunt doen waarvoor je ooit gekozen hebt.
“Vanaf dag één voelde het anders”
eigen ontwikkeling
“Iedere organisatie zit anders in elkaar, er zijn weinig plekken waar dat vaker bevestigd wordt dan in de accountancy. Als accountant/adviseur krijg je namelijk de mogelijkheid om bij veel verschillende ondernemers in de “keuken” te kijken. Daarnaast ervaar je je eigen werkomgeving. In de loop der jaren heb ik ontdekt waar mijn voorkeuren liggen. Voor mij was na 14 jaar voor één organisatie te hebben gewerkt, het moment daar om toch eens om me heen te gaan kijken. Ik was op zoek naar een accountantskantoor waarin ik meer bewegingsvrijheid had. Ik ben namelijk het liefst zoveel mogelijk met de klant bezig en wil graag overal van op de hoogte zijn. Ik haal er energie uit om zaken voor de klant uit te zetten, oplossingen te vinden en samen met collega’s te werken naar een mooi resultaat. Bij Mulderij & Partners is die ruimte er.”
doen waar je voor gekozen hebt
Een bekend fenomeen in de accountancy is de druk die er ligt op uren en budgetten. Vincent zegt hierover: “Ik ga de uitdaging, vanuit Mulderij & Partners, aan om collega accountants en studenten te laten zien dat het ook anders kan. Accountant zijn is een prachtig beroep, waarin je van grote betekenis kan zijn voor de klant.”
Bij Mulderij & Partners krijg je de mogelijkheid om te doen waar je voor gekozen hebt en dat is voor de meeste accountants: de klant voorzien van advies waarmee zij hun organisatie efficiënter en effectiever kunnen inrichten, belasting kunnen besparen en de juiste strategische keuzes kunnen maken. Kortgezegd: naast de klant staan. Daar moet vanuit de werkgever ruimte en tijd voor geboden worden. Vincent: “Bij Mulderij & Partners hebben wij de werkzaamheden zo ingericht dat je je als accountant of adviseur volledig kunt focussen op jouw klant, zonder dat er rekening gehouden hoeft te worden met uren- en budgetdruk.”
“Daarnaast worden de werkzaamheden bij grote organisaties steeds meer ingekaderd. Bij advieswerkzaamheden word je vaak ‘verplicht’ om een specialist binnen de organisatie in te schakelen. Hierdoor krijgt de klant telkens te maken met een ander gezicht en groeit de afstand tussen accountant/relatiebeheerder en de klant. Bij Mulderij en Partners kennen we deze afbakening niet. Zodra er een adviesvraagstuk speelt, krijg je als accountant/adviseur de mogelijkheid om dit zelf op te pakken. Beschik je niet over alle kennis, dan is er altijd wel een collega beschikbaar die je verder kan helpen. Samen ga je voor de klant aan de slag: je pakt het vraagstuk samen op, je besteedt het uit aan een gespecialiseerde collega of je wordt ondersteund door een collega: jij bepaalt!”
“Ik ga de uitdaging, vanuit Mulderij & Partners, aan om collega accountants en studenten te laten zien dat het ook anders kan”
Ambities verwezenlijken
Wanneer je goed op je plek zit in een organisatie, krijg je focus en energie om met groei en ontwikkeling aan de slag te gaan. “Ik heb persoonlijk ervaren hoe je gefaciliteerd kunt worden in het nastreven van je ambities. Toen ik aangaf dat ik bij het openen van een nieuwe vestiging de dagelijkse leiding op mij zou willen nemen, werd hier gehoor aan gegeven.”
“We zijn nu bijna een jaar verder: er zijn nieuwe collega’s bij gekomen en de ondernemers in de regio Emmen hebben kennis gemaakt met Mulderij en Partners. Ik wil verder bouwen op de toegankelijke cultuur van Mulderij & Partners en zal er alles aan doen om mijn collega’s te ondersteunen in het verwezenlijken van hun eigen ambities, zoals ik tot op de dag van vandaag ook die ondersteuning ervaar.”
dichtbij zijn en blijven
In de accountancywereld, waar overnames door internationale partijen aan de orde van de dag zijn, kiest Mulderij & Partners ervoor om zelfstandig te blijven. Een van onze speerpunten is dichtbij zijn en blijven. Dat geldt uiteraard voor onze klanten, maar ook intern.
De MT- leden zijn collega’s die iedere dag voor de klant aan het werk zijn, maar ook voor hun eigen organisatie. Ze zijn zichtbaar en letterlijk dichtbij. Zo zorgen we ervoor dat we blijven horen wat er speelt op de werkvloer en weten medewerkers dat zij hun ideeën kunnen inbrengen, en dat hier vervolgens ook echt iets mee wordt gedaan.
“Uit ervaring weet ik dat er managementteams zijn die vooral sturen op cijfers, uren en budgetten. Bij Mulderij & Partners praten we over de klant en de medewerkers.”
“Ik werk nu een aantal jaren bij Mulderij en Partners en ik heb nog geen enkel moment spijt van de overstap. Vanaf dag één voelde het anders. Er is hier zoveel vertrouwen in mensen. Je mag breder denken, zelf keuzes maken en je staat er nooit alleen voor. Als je vastloopt, is er altijd wel een collega die meedenkt of je verder helpt. Dat geeft energie!”