Due diligence bij aan- of verkoop van een onderneming
Wanneer een bedrijf aangekocht wordt, heeft de koper de taak om zoveel mogelijk informatie te vergaren die bijdraagt aan een eerlijke koop: onderzoeksplicht. Het verzamelen van deze informatie wordt het due diligence of boekenonderzoek genoemd. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een accountant.
Inhoud due diligence onderzoek
Het bedrijf dat te koop staat wordt zorgvuldig geanalyseerd op economische, juridische, financiële en fiscale omstandigheden. De uitkomst geeft een beeld van hoe een onderneming ervoor staat op het moment van verkoop.
Bepalen van de juiste criteria
Een due diligence onderzoek is nooit standaard en richt zich naast de gebruikelijke onderwerpen ook op specifieke criteria die van invloed zijn op de betreffende onderneming. Samen met u kijken we welke criteria belangrijk zijn en waar het onderzoek zich op zou moeten richten, vanuit onze ervaring en branchekennis.Denk buiten de gebruikelijke onderdelen bijvoorbeeld ook aan: reputatierisico’s, kwaliteit van IT en de marktpositie van de onderneming. De belangrijkste risico’s en kansen worden op maat bepaald en in kaart gebracht, zodat u informatie krijgt over relevante criteria.
Voordelen due diligence onderzoek
Het uit laten voeren van een due diligence onderzoek voorafgaand aan een belangrijke beslissing als de aankoop van een onderneming brengt aanzienlijke voordelen met zich mee. Naast dat u voldoet aan uw onderzoeksplicht, kunt u:
Bedrijfsopvolgingsregeling
Due diligence bij aankoop
Frank Zoer, accountant: “Wij adviseren bij aankoop van een onderneming altijd een due diligence onderzoek. Naast de uitkomsten van het onderzoek bespreek ik als vertrouwenspersoon ook mijn visie op de overname vanuit kennis en ervaring. Vooraf stem ik dit af met collega’s met de relevante specialismen, zodat we een compleet beeld kunnen presenteren.”
De klant en adviseur vullen elkaar aan. Is de klant bijvoorbeeld minder bekend in de markt, dan neemt de adviseur dit deel over door hier onderzoek naar te doen. Weet de klant precies waar hij aan begint, dan kan in sommige gevallen volstaan worden met een beperkt due diligence onderzoek.
Vendor due diligence
Vendor due diligence is een variant van het due diligence onderzoek waarin de verkoper het initiatief neemt. Frank: “We zien een toename in vendor due diligence onderzoeken. Wanneer een klant zijn of haar onderneming wil verkopen, adviseren we dit ook.”
Door de vragen die bij potientiële kopers leven vooraf te beantwoorden, is de verkoper tijdens het proces in staat een goed onderbouwd verhaal te vertellen. Wanneer er meer kopers zijn is wordt de onderhandelingspositie van de verkoper hiermee versterkt.
Advies
Mulderij & Partners is een zelfstandig accountantskantoor dat streeft naar een persoonlijke relatie met de klant. Doordat wij met name actief zijn in de regio, weten onze adviseurs precies wat er speelt. Deze combinatie zorgt ervoor dat u en uw onderneming in goede handen is. U heeft altijd een vast contactpersoon en samen gaan we voor het beste resultaat.
Heeft u vragen over de aan- of verkoop van een onderneming. Wilt u meer weten over due diligence of gewoon eens sparren met een adviseur, neem dan contact met ons op!