Bergingsbedrijf De Jonge
Henry de Jonge; derde generatie aan het roer van het oorspronkelijke bedrijf voor fietsreparaties. De fiets blijft aanwezig, maar intussen heeft het bedrijf een transformatie ondergaan waar Mulderij & Partners getuige van mocht zijn.
Hoe het allemaal begon
Opa de Jonge startte zijn onderneming in 1956 in een kleine kippenschuur met fietsreparatie en verkoop. Zoals dat vroeger ging, breidden de werkzaamheden langzaam uit en werd ‘opa’ voor allerhande klussen gevraagd. Mensen hadden vertrouwen in zijn kennis en kunde, waarmee een belangrijke basis voor het bedrijf destijds al gelegd werd.
Zoons doen intrede
Opa De Jonge kon het vele werk niet meer alleen aan en nam zijn eerste personeelslid in dienst. Toen zijn zoon (vader van Henry) zover was, nam hij afscheid van zijn personeelslid en gingen vader en zoon samen verder.
Steeds meer ruimte werd ingenomen door auto’s en de fietsen verdwenen wat naar de achtergrond. Toch wilde familie De Jonge haar klanten niet in de kou laten staan, wat resulteerde in lange werkdagen. Tot in de late uurtjes werden er fietsen gerepareerd of verkocht en overdag waren de mannen druk met het bergen en repareren van auto’s die via de ANWB ongevallen binnenkwamen.
In 2002 werd opa 70 jaar en vroeg Henry’s vader aan Henry of hij niet ‘thuis’ wilde komen werken. Zo geschiedde: de derde generatie voegde zich bij het bedrijf.
Het bedrijf groei en verandert van koers
De verkoop van de fietsen ging zo hard en ook werd er steeds meer een beroep op firma De Jonge gedaan om als het ware als ZZP’er voor de ANWB Wegenwacht te rijden. De combinatie met de fietsenwinkel werd steeds moeilijker. Henry: “Het werk voor de ANWB was hectisch, onvoorspelbaar en 24/7. Soms kwamen we twee man te kort en soms was er een dag geen werk. Toch lag ons hart bij de auto’s. Met lood in de schoenen gingen mijn vader en ik naar opa op een zondagmiddag. We vertelden hem dat we wilden stoppen met de fietsen. Zijn reactie? ‘Nu pas? Ik was er jaren geleden al mee gestopt!’ Toch wel een opluchting. Zijn goedkeuring voor onze keuzes is altijd belangrijk gebleven.”

“De goedkeuring van mijn opa is altijd belangrijk gebleven”
Berging
Jarenlang slepen en repareren vader en zoon De Jonge wat af en breiden uit met personeel. De bergingswerkzaamheden komen wat meer op een laag pitje te staan door de herverdeling van de wegen onder de bergers in de regio. Toch besluiten de mannen een vrachtwagen aan te schaffen die ook kan bergen…voor het geval dat. Dit was een goede beslissing: “Er is veel te doen geweest rondom het bergen van auto’s in de regio. Dat was geen leuke tijd. Uiteindelijk hebben gesprekken met alle concullega’s ertoe geleid dat we de kans kregen een concurrent over te nemen. Hierna hebben we twee jaar lang keihard moeten werken om alle investeringen er weer uit te krijgen.” Gelukkig heeft opa de overname nog net meegekregen en goedgekeurd. “Op zijn sterfbed hebben we hem nog kunnen vertellen dat het gelukt was.”
Ondernemen op gevoel
Henry is een voorzichtige ondernemer, maar gaat er volledig voor als ‘zijn gevoel goed zit’. “Jan Mulderij heeft mij ook erg goed begeleid. Hij sprak zijn vertrouwen uit in onze plannen en moedigde ons aan om te investeren in de juiste dingen.”
De Jonge internationale berging en transport
Sinds 2014 zit bergingsbedrijf De Jonge in Hoogeveen. Ze zijn zich steeds meer gaan specialiseren in transport, berging en pechhulp waarin zij het totaalpakket aanbieden. Eén aanspreekpunt voor klanten, dat maakt ze sterk. Ook voorziet De Jonge nog steeds in pechhulp bij fietsen, zodat de link met fietsen blijft voortbestaan.
Op de vraag waaraan Henry denkt het succes te danken te hebben, antwoordt hij: “Ik heb altijd de ambitie gehad om een grote, onmisbare speler in de regio te worden. Vroeger riep ik dat en toen het zover was dacht ik: waar heb ik dit aan verdiend? Het begon bij mijn opa, die zijn klanten nooit in de steek liet en alles voor ze deed. Dat is de rode draad die door ons bedrijf loopt. Wij nemen de zorg van de klant uit handen. Zij hebben al genoeg aan het hoofd. De mensen die hier werken, moeten ook achter die visie staan anders pas je hier niet. Problemen lossen we op, we verschuilen ons niet en staan voor wat we doen. Uiteindelijk is het simpel en moet je doen wat je belooft. Ik zeg altijd: behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wilt worden.”
Opvolging in de vierde generatie
Zoals het nu lijkt staat Henry’s zoon van 16 te popelen om bij zijn vader aan het werk te gaan. De oudste van 18 moest er eerst weinig van weten, maar wordt door zijn opleiding Bedrijfskunde ook enthousiast. Henry: “Mijn kinderen hoeven echt niet persé mijn bedrijf over te nemen, maar natuurlijk zou ik dat stiekem wel heel erg mooi vinden. Maar niet voordat ze eerst ergens anders gewerkt hebben, dat staat vast. Daarna lijkt het me fantastisch om samen meer ambities waar te maken: uitbreiden in de werkzaamheden en ons nog meer specialiseren. We hebben nog even, ik ben pas 46!”