Heinri en Carla Schonewille over La Brochette: “Dit is een way of life geworden”
Juli 2021
Dag en nacht werken om de zaak draaiende te krijgen, hollen of stilstaan tijdens corona… In 25 jaar als horecaondernemers zijn Heinri en Carla Schonewille heel wat uitdagingen tegengekomen. Spijt hebben ze nooit gehad.
“Heinri startte La Brochette in 1997 nadat hij uitgebreide ervaring had opgedaan in diverse horecagelegenheden. “Ik wilde graag voor mezelf beginnen en het liefst een eigen dagzaak. Ik werkte in het begin 90 uur in de week, je móet overleven. Carla werkte ook al snel zo veel mee als ze kon.” Carla: “Inmiddels werken we bij La Brochette met zo’n 25 mensen. Ik doe werkzaamheden op het gebied van planning en administratie, maar ik spring ook graag bij in de zaak, bij de kassa en in de bediening.” Heinri: “Carla is daar ook erg goed in. Ze houdt van contact met mensen en onthoudt ook alles van ze. We hebben dan ook veel trouwe klanten. Bedrijven waar wij al vanaf het begin de vergader- en overwerkcatering mogen verzorgen, maar ook mensen in de zaak en die komen afhalen. Kinderen die vroeger met hun ouders meekwamen, komen nu met hún kinderen bij ons. Dat maakt het erg leuk.“
Behalve een broodjeszaak is La Brochette ook een cateringbedrijf voor bedrijven en feesten. Daarnaast runt de familie sinds 2 jaar hotspot Marron, met ook nog eens zo’n 90 medewerkers. Het inspelen op steeds wisselende omstandigheden maakte het afgelopen jaar erg pittig. Heinri: “Sinds we afgelopen maand weer volledig open mochten hebben we het drukker dan ooit. Deels hebben we ook nieuw personeel, dus we moeten alle zeilen bijzetten om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden.”
Dat doen ze samen met hun kinderen Mark en Paulien, die beiden volledig in de zaken actief zijn. Paulien en Carla runnen La Brochette; Mark en Heinri houden zich voornamelijk met Marron bezig. Carla: “En we zijn natuurlijk flexibel. We kunnen bij elkaar bijspringen, zelf, maar ook qua uitwisseling van personeel als dat nodig is. Voor onze familie is dit echt een ‘way of life’ geworden. We hebben met de verschillende formules een heel breed aanbod, zeker met de toevoeging van LB Chick’n.” Heinri: “Met LB Chick’n zijn we vorig jaar gestart, toen alles dicht moest. We deden vanuit La Brochette altijd al bezorging en afhaal voor particulieren, maar dat hebben we verder uitgebreid. Bij LB Chick’n kun je online kipgerechten bestellen. Dat is geleidelijk gaan groeien, zodat wij zelf ook mee konden groeien. Het loopt nu erg goed; we hebben een professioneel bestelsysteem en bezorgen met eigen elektrische fietsen.”
Wat de toekomst brengt is nog onduidelijk: “We hebben nog wel wat ideeën over waar we naartoe willen met onze bedrijven. Maar we hebben nu eerst onze handen vol aan het opnieuw opstarten en voortzetten van de zaken. Ons uitgangspunt om een goede service te leveren, staat altijd voorop. Over een tijdje hopen we een stapje terug te kunnen doen. Dat gaat zeker lukken met hoe onze kinderen en ons personeel alles oppakken.”
www.lbchickn.nl
www.labrochette.nl